טיול באי פרייזר - Fraser Island
ושייט לווייתנים

פייסבוק אייקון איים חופים ויעדים אקזוטיים בעולם - הצטרפו אל קבוצת הפייסבוק שלי

האי פרייזר, הנמצא כ- 350 ק"מ צפונית לבריסביין, הוא אי החול הגדול בעולם, אורכו 123 ק"מ ורוחבו 22 ק"מ. רוב הדיונות באי הן בגובה 100-200 מטר מעל פני הים והדיונה הגבוהה ביותר 244 מטר. בקידוחים שעשו נמצא שעומק החול מגיע עד 100 מטר מתחת לפני הים. רוב האי מכוסה ביערות גשם של עצי אקליפטוס מסוגים שונים. באי פזורים מעל מאה אגמים של מים מתוקים צלולים ויש נחלים רבים עם מים זכים שמקורם במעיינות הנובעים ממאגר מים ענקי מתחת לאי.
האו"ם ( UNESCO) הכריז עליו ב- 1992 כאחד מאוצרות הטבע העולמיים שיש לשמר.

הגעה

מבריסביין ניתן לקחת טיול מודרך של יומיים כולל ארוחות ולינת לילה באי פרייזר.

הזמנה של טיול זה היוצא מבריסביין מאתר ויאטור המוצלח:

יומיים טיול מודרך מבריסביין לאי פרייזר - Two Day Fraser Island 4WD Tour from Brisbane or the Gold Coast
כולל לינה באי וארוחות.

ניתן גם להגיע עצמאית ברכב או בטיסה עד לשדה התעופה של העיר הסמוכה לאי, הרווי ביי Hervey Bay.

אל האי פרייזר מגיעים במעבורת מהרווי ביי . באי  ניתן לנסוע רק ברכבי שטח עם הנעה של 4X4 .

מומלץ  לקנות חבילות תיור באי הכוללות הסעה היוצאות מהרווי ביי או בריסביין. נקודת מוצא נוספת לטיול באי היא "ריינבו ביץ" Rainbow Beach .

הזמנת טיולים בהרווי ביי מאתר ויאטור:

יומיים טיול מודרך מהרווי ביי לאי פרייזר  - 2Day Fraser Island Tour from Hervey Bay
כולל לינת לילה באי וארוחות. כולל איסוף והחזרה ממלונות בהרווי ביי.

שייט לצפיה בלווייתנים מהרווי ביי - Hervey Bay Whale Watching Cruise
נמשך 4 שעות.

טיול יום אחד לאי פרייזר מהרווי ביי - Fraser Island Day Trip from Hervey Bay
נמשך 9.5 שעות. כולל איסוף והחזרה למלונות בהרווי ביי.

בכתבה זו תיאור של שלושה ימי טיול אשר כולל:
- שייט לצפייה בלווייתנים ולינת לילה ראשון בהרווי ביי.
- טיול מודרך באי פרייזר בן יומיים לשלושה אנשים עם אוטובוס בעל הנעה 4X4 כולל לינה ואוכל באי.

היום הראשון:

נסיעה להרווי ביי ושייט לווייתנים

הגעה לעיר הרווי ביי Hervey Bay. עיר זו משמשת כנקודת מוצא למעבורות אל האי פרייזר והיא גם המקום המוצלח ביותר לצאת עם ספינות היוצאות לשייט של צפייה בלווייתנים כיוון שמול החוף שלה מתקבצים מאות לווייתנים בעונה זו. עושים  צ'ק אין במלון וממשיכים לנמל של העיר. בשעה אחת יציאה לשייט לצפייה בלווייתנים אשר נמשך כארבע וחצי שעות על הספינה הגדולה ביותר שיש שם בנמל בשם of Hervey Bay Spirit.

ספינה לצפייה בשייט לווייתנים בהרווי ביי Hervey Bay

היתה רוח ערה בשייט ואומרים שזה דווקא טוב כי הלווייתנים קופצים יותר כשיש גלים אולם מצד שני הספינה עשוייה להתנדנד, אבל היו גלים בינוניים והספינה היתה די יציבה והיו המון לווייתנים שביצבצו מעל המים, הרבה זוגות עם לווייתן תינוק לידם. כאשר התינוק יונק האמא שלו עומדת אנכית במים עם הזנב מבצבץ מחוץ למים. בתחתית הספינה היו חלונות שקופים לצפייה מתחת למים אבל לא היה צורך להביט בהם כי המחזה שמעל למים היה מספיק יפה ומרתק.

לווייתן קופץ בים לווייתן קופץ בים
זנב לווייתן סנפיר גב לוויתן

לאחר השייט, ארוחת ערב במסעדה אירית בשם Hoolimins על החוף שהומלצה במלון. למרות שהיתה זו מסעדה גדולה, מזל שמצאנו מקום פנוי כי היא מאוד פופולארית והיתה מלאה כמעט לגמרי. האוכל אכן היה טעים והאווירה והעיצוב של המקום היו נעימים.

היום השני :

טיול ביערות ולאורך החוף באי פרייזר

המעבורת אל האי פרייזר יוצאת מנמל "ריבר הדס" הנמצא כעשרים דקות נסיעה דרומית להרווי ביי. ההסעה (כלולה בטיול) אוספת מהמלון אל למעבורת.

מעבורת נחתת רציף הנוסעים

יוצאים לכיוון האי ב- 08:45 במעבורת אשר מיועדת גם לכלי רכב והיא בעצם נחתת עם דלת קידמית גדולה נפתחת ויורדת על החוף, אין לה צורך ברציף וגם לא היה רציף.

הגעה אל האי תוך כחצי שעה הפלגה אל מקום שנקרא וונגולבה קריק – Wanggoolba Creek.

אוטובוס על המעבורת

באי ירדו תחילה כל רכבי השטח 4X4 (אין באי כבישים סלולים, רק חול) ואחריהם כל הנוסעים. למטיילים חיכו מספר אוטובוסים עם הנעה 4X4 . יש מספר חבילות טיול לאי, חלק מטיילים בו יום אחד בלבד, חלק יומיים, כמונו, וחלק מועט באים לשלושה ימים. יש טיולים לקבוצות קטנות ויש לגדולות עד 40 איש ויש טיולים לצעירים עד גיל 35, תרמילאים וכו'.
באוטובוס שלנו היו כארבעים מקומות אבל היינו רק 23 מטיילים במגוון גילאים משנות העשרים ועד שנות החמישים המאוחרות. היו מטיילים ממוצא אסיאתי, גרמני, צרפתי, אוסטרלי ואנחנו הישראלים היחידים. המדריך שלנו היה מצויין והסביר כל העת על מבנה האי, החי והצומח וההיסטוריה שלו.
הוא היה גם הנהג, גם המדריך בכל הטיולים וגם דאג לכל העניינים מסביב (אוכל, לינה, הסעות מהמלונות וחזרה אליהם).

מתחילים בנסיעה אל ה- Central Station שבמרכז האי בדרך חולית בתוך מעבה היער.

כביש חולי ביער באי פרייזר

הדרך צרה ומפותלת, כמעט ברוחב של האוטובוס ולמרות זאת הנהג נוסע בה די מהר. חלק מהדרכים באי הן חד-סיטריות וחלק דו-סיטריות אבל אין ביניהן כמעט הבדל ברוחב הכביש! בכביש הדו סיטרי, אם מגיע רכב ממול, הרכב הקטן יותר חייב לפנות (יש מדי פעם בצידי הכביש מין שוחות שאליהן נכנס הרכב המפנה). כל הדרכים באי חוליות כאמור ואם לא יורדים גשמים הדרך נעשית קשה יותר למעבר לרכבים קטנים כיוון שהגלגלים יוצרים שקע עמוק בחול שבדרך ובאמצעיתו מתרוממת לה גבעת חול שהרכבים הקטנים נתקעים עליה עם הגחון שלהם. למזלנו באנו בתקופה לא עמוסה ולאחר שירד מעט גשם ולכן לא התעכבנו אף פעם בגלל רכבים שנתקעו.

יורדים מהאוטובוס בסנטרל סטיישן, מקבלים הסבר על המקום שהיה מחנה חוטבי העצים בעבר ויש בו עדיין חלק מהמגורים שלהם. היום הוא משמש כתחנה של הריינג'רים (שומרי הפארק) וכנקודת מוצא לטיולים רגליים במעבה היער לאורך הנחל Wanggoolba Creek .

סנטרל סטיישן  סנטרל סטיישן

מטיילים כעשרים דקות עם המדריך אשר מסביר על המקום, החי והצומח ואח"כ ממשיכים לבד עוד כארבעים דקות לאורך הנחל עד למקום ששם מחכה האוטובוס.

עץ עם מטפסים טפילים  עץ עם שיח טפיל

משם נוסעים לאכול צהריים במסעדת הרזורט Eurong Beach אליה מגיעים ב- 11:30.
שלושת רבעי שעה מאוחר יותר כבר נמצאים על האוטובוס ומתקדמים בדהרה צפונה על החוף ממש במהירות של כ- 80 קמ"ש!

רכבים דוהרים על החוף באי פרייזר

בחוף המזרחי של האי יש קטע שאורכו עשרות קילומטרים של חוף חלק וללא מכשולים כמעט אשר משמש ככביש המהיר ביותר באי וחלים עליו כל חוקי התנועה הרגילים. המהירות המקסימלית המותרת היא 80 קמ"ש ויש בו מקומות שגם משמשים להמראה ונחיתה של מטוסים קלים. כאשר הגענו אל מטוס כזה שהמתין על החוף שאל המדריך מי רוצה לטוס מעל האי עם המטוס הזה (למשך רבע שעה במחיר 70 $ ). חצי מהנוסעים וביניהם אנחנו רצינו לטוס אבל לא היה מקום לכולם במטוס ולכן המטוס עשה זאת בשני מחזורים. אנו עלינו בטיסה הראשונה.

מטוס קל נוחת על החוף באי פרייזר

תחילה המטוס חג מעל לים ומעל קוו החוף כדי שנראה צבים וכרישים במים, רואים משהו דומה לצב ואת קוו החוף הארוך מאוד עם כל הרכבים עליו, אח"כ המטוס פנה לכיוון מרכז האי וטס מעל היערות, הדיונות והאגמים. חלק מהאי היה מכוסה בעננים כבדים וירד שם גשם, התרחקנו משם וחזרנו לכיוון החוף. טסנו מעל לאונייה טרופה ישנה שנקראת "מהנו" ונחתנו לידה. שם גם חיכה לנו האוטובוס.

תצפית מהמטוס על החוף באי פרייזר
אגם באי פרייזר דיונות באי פרייזר
שרידי אוניה על חוף האי פרייזר חופי האי פרייזר במבט ממטוס

המשכנו צפונה וראינו בדרך קניונים בצבעים אדמדמים אשר צמודים לחוף. עצרנו ליד אחד מהם שנקרא הקניון האדום (איך לא?).

כלב דינגו באי פרייזר סלעים אדומים

בדרך, על החוף ראינו גם כלב דינגו שחיפש משהו לאכול. אסור להאכיל את החיות הללו (הנראות כמו כלבים אך הם למעשה סוג של זאב) כדי שלא יתרגלו לכך ויציקו למטיילים. יש באי כמאה ועשרים דינגו וכשמטיילים עם ילדים קטנים צריך להשגיח עליהם כי הם מסוגלים לתקוף ילד קטן במיוחד כשהם משוטטים בקבוצות.
לאורך החוף היו המון קבוצות של דייגים אשר הגיעו עם רכבי השטח שלהם לאי ולחלקם אף היו אוהלים על החוף. ליד הקניון האדום ראינו אחד שתפס דגים באורך של כארבעים סנטימטרים. הוא השתמש בפתיון של דג סרדין שעליו הצמיד סידרה של ארבעה קרסים.
משם המשכנו צפונה עד לאינדיאן הד שהינו אחד המקומות הבודדים באי שאינו עשוי חול. זהו צוק סלעי געשי בגובה 60 מטר אשר מהווה נקודת תצפית יפה על החוף ועל הים. כאשר הים שקט ניתן לראות ממנו כרישים וחתולי ים. עלינו ברגל לפסגתו ובדרך החל לרדת גשם קל. בדרך חזרה השביל כבר היה חלקלק מהגשם. באוטובוס החלפנו חולצות שנרטבו לגמרי.

חוף באי פרייזר חוף באי פרייזר
תצפית מהר על מפרץ באי פרייזר

חזרנו דרומה ובדרך המדריך עצר במקום שבו היו גבשושיות קטנטנות על החוף. הוא חפר בידו לעומק של כחמישה סנטימטר ושלף משם צדפה סגורה משני צידיה. הוא הצביע על עוד גבשושיות על החוף וכולם החלו ללקט צדפות. המדריך אמר שילידי המקום, האבורג'ינים, נהגו לאסוף אותם למאכל והדייגים של היום משתמשים בהם לפעמים כפתיון לדייג. לנו הוא אמר לשטוף אותן במים ולהעמיד אותן בשורה כדי לעשות תחרות! שמנו אותן בשורה על החול והמתנו. לאחר כדקה שתיים ראינו פתאום שהצדפות מסתובבות וצוללות לתוך החול ונעלמות.

צדפות חול צדפה שקועה בחול

עזבנו את הצדפות לנפשן, המשכנו דרומה ועצרנו ב- Eli Creek . זהו נחל שיש לאורכו שביל מוגבה מעץ וגם ניתן ללכת בתוכו במים הרדודים והצלולים שלו (ויש שם גם שירותים, גם זה חשוב).

Eli Creek נקיק אלי Eli Creek נקיק אלי

משם חזרנו לרזורט ביורונג אליו הגענו ב- 17:00, עשינו צ'ק אין, היינו גם באינטרנט (יקר) ולאחר מקלחת הלכנו לאכול ארוחת ערב טובה בסיגנון ים תיכוני. לאחר הארוחה, שיחקנו סנוקר ואח"כ הלכנו לישון די מוקדם.

היום השלישי:

דיונות מדהימות ואגמי מים צלולים

יוצאים לדרך באוטובוס ב- 08:30 לאחר ארוחת בוקר במלון. נוסעים על החוף צפונה עד לנקודה בחוף שממנה הולכים כחצי שעה ברגל בשביל הצפוני מבין שני שבילים שמובילים לאגם Wabby . תחילת השביל בצמחייה וסופה בדיונה ענקית הצמודה לאגם.

אגם וואבי Wabby Lake הליכה על דיונות

מי האגם בצבע ירוק, מאד צלולים כך שאפשר לראות את הדגים השוחים בו (כולל דגים גדולים למדי). אנחנו ראינו ליד קוו החוף דגי חתול באורך של כשלושים ס"מ.

גילגול במורד דיונה תלולה לתוך האגם אגם וואבי Wabby Lake

דיונת החול מסתיימת בתלילות ממש בצמוד לאגם וחוויה מיוחדת היתה התגלגלות מהירה במדרון התלול עד לתוך המים.
נכנסנו למים הקרים למדי (21-22 מעלות צלזיוס) ושחינו מעט, רוב הזמן היתה שמש והטמפ' בחוץ כעשרים וחמש מעלות. החול ממש רך ונעים והיה כייף גם לחפור בתוכו.

אגם וואבי Wabby Lake אגם וואבי Wabby Lake

חוזרים לחוף בשביל הדרומי שהוא ארוך יותר, כשלושת רבעי שעה הליכה ביער, שם מחכה הנהג כדי להסיע אותנו למלון לאכול ארוחת צהריים.
לאחר הארוחה נוסעים ביער כחצי שעה לאגם מקנזי בדרך די משובשת וקופצנית. ליד החנייה ראינו לטאה צבעונית גדולה באורך של כשבעים סנטימטרים.

לטאה גדולה אגם וואבי Wabby Lake

המדריך אמר לנו שיש לנו שעתיים לבלות לבד באגם. זהו אגם גדול וצלול עם מים בצבע טורקיז ולחופו יש חול עדין ולבן. נכנסנו למים ורבצנו על החוף, חפרנו גם בור בחול סמוך למים ולהפתעתנו הבור התמלא במים מאוד עכורים בניגוד גמור למי האגם הצלולים.

נופש באגם וואבי Wabby Lake
אגם וואבי Wabby Lake התחפרות בחול

ב- 15:20 המדריך אסף את כולם ולאחר נסיעה של כחצי שעה מגיעים למקום שממנו עלינו למעבורת ב- 16:15. בירידה מהמעבורת המתינו הרכבים שהחזירו את המטיילים כל אחד למלונו או לשדה התעופה.

חסכו כסף וזמן, קבלו תכנון טיול לאוסטרליה ע"י סיגלית בר בעלת האתר ומחברת 5 מדריכי טיולים

המלצות מטיילים:

תכנון טיול לאוסטרליה וניו זילנד: היי סיגלית, רצינו להגיד תודה רבה על העזרה והשינוי של הטיול בהתראה קצרה. הטיול היה מעולה, שלחת אותנו למקומות נפלאים, שמחים שעמדת לצידנו גם כשלרגע הכל לא הסתדר (שטפונות בקווינסלנד - ס.בר.) אז רק שתדעי שאנחנו מעריכים ומודים על כך.

תודה רבה.  שירי וצחי:) קרית אתא

♦  תכנון טיול לניו זילנד: לנסוע ליעד גדול, ומלא אטרקציות, כגון לניוזילנד, לתקופה מוגבלת, בהחלט אתה יכול "ללכת לאיבוד" בין ספרים, אתרים ומפות, גם קשה לקבל פרופורציות. הייעוץ של סיגלית תרם רבות, נתן ארגון, ניצול מקסימאלי של הזמן, לראות, ליהנות ולא להתברבר! כדוגמה, בניוזילנד, חשבנו לנסוע לאי הדרומי בלבד, סיגלית התעקשה, ממש התעקשה שניסע גם לצפוני ומאד צדקה!! בהחלט ממליץ, המלצתי ואמשיך להמליץ על הייעוץ שלה, ובהחלט, בטיולים הבאים שלי ושל משפחתי, ניעזר בה, התשלום סמלי והרווח גדול, רווח לא רק כספי, אלה חוויתי... מאד משתלם.