גרייט אושן רואד - Great Ocean Road

הגרייט אושן רואד הינה דרך נופית מיוחדת בדרום מדינת ויקטוריה לא הרחק ממלבורן. היא נחשבת לאחת הדרכים היפות בעולם ולאחד מאתרי התיירות הפופולאריים ביותר באוסטרליה.
בכתבה זו תיאור של שלושה ימי טיול, בליווי תמונות, בכל האתרים המעניינים לאורך הדרך הזו ובסביבתה. אפשר לטייל באזור בכל חודשי השנה, אם כי בחורף האוסטרלי, יוני- אוגוסט, יש לקחת בחשבון שמזג האוויר עלול להיות חורפי וסוער.

יום הטיול הראשון

טיול בחלק המזרחי של הגרייט אושן רואד

להלן המפה של כל איזור הטיול:

עצירה ראשונה היתה בעיר גילונג - Geelong  שבמפרץ מלבורן (כשעה נסיעה מהשדה). אטרקציה מיוחדת בעיר זו הם פסלים שעשויים מבולי עץ בגובה אדם אשר פזורים בה בהמון מקומות במיוחד בקרבת החופים. הפסלים מעוצבים בדמויות שונות כמו שוטרים, נשים ועוד, מאוד חמוד ומיוחד.

פסלי עץ בעיר גילונג - Geelong  פסלי עץ בעיר גילונג - Geelong

כדאי לטייל לאורך החוף, על המזח ולעלות לנקודת תצפית על קו החוף ממנה ניבט הנוף הבא:

העיר גילונג - Geelong

כאשר יוצאים מהעיירה וממשיכים דרומה מגיעים לעיירה הראשונה במסלול על קו החוף הנקראת טורקיי Torquay אשר ידועה כבירת הגולשים של אוסטרליה. נקודת תצפית טובה על הים היא מפארק הזיכרון ANZAC לזכר חללי מלחמות העולם של אוסטרליה.

אנדרטת זיכרון בעיירה טורקיי Torquay  חופי הים בעיירה טורקיי Torquay

משם המשכנו לכיוון חוף Bells אשר הוא החוף המפורסם ביותר לגלישה באוסטרליה. הגלים לא היו גבוהים במיוחד אבל היו מספר גולשים המשוגעים לדבר למרות המים הקרים.

מכאן הנסיעה נמשכת לאורך החוף מערבה תוך כדי עצירות בנקודות התצפית ובעיירות שבדרך. לאורך הדרך נקודות תצפית רבות, עם מפרצי חנייה מסודרים, מהן נשקף נוף מרשים של הכביש המפותל, הצוקים וחופי הים.

באנגלסי - Anglesea יש את מגרשי הגולף המפורסמים בקנגרוס הרבים המטיילים בהם ואכן היו שם עשרות רבות של קנגרוס פעילים ביותר שזללו את הדשא במרץ רב.

קנגורו אוכלים דשא באנגלסי - Anglesea

משם נוסעים בדרך הנופית לכיוון דרום מערב עד לעיירה אפולו ביי קצת אחרי השקיעה שם אכלנו ארוחת ערב במסעדת מלון אפולו ביי. ניתן כמובן ללון כאן ולהמשיך בטיול למחרת, אנחנו הזמנו לינה לשני לילות ב- B&B בחווה בנירנדה שליד פורט קמפבל ולכן המשכנו בחשיכה על כביש החוף לכיוון ה- B&B . בדרך, באזור הקרוב לפנייה למגדלור של אוטוויי הופתענו לראות קואלה יושבת לה בשלווה באמצע הכביש ! מזל שלא דרסנו אותה. היא הסתכלה לכיווננו וניראתה פשוט כמו דובון צעצוע, מתוקה!
לא הספקנו לצלם אותה, אבל הנה תמונה אחרת להתרשמות מהמתיקות של קואלות שראינו בפארק קואלות בבריסביין:

זוג קואלות

זאת פעם ראשונה שראינו קואלה בטבע. נקווה שאף אחד אחר לא דרס אותה כיוון שהיא נשארה לשבת על הכביש. ידוע שהרבה קואלות נדרסות בכבישים )-:
הגענו לחווה ב- 21:30 , בעלת הבית, קיבלה אותנו בחביבות למרות השעה המאוחרת, יתכן והיא כבר חשבה שלא נגיע כי היא אמרה שהיא צילצלה אלינו ולא ענינו לה אבל זה היה בגלל שאין קליטה לסלולרי של וודאפון כמעט לכל אורך כביש החוף. לטלסטרה יש קליטה.
החדר מרווח נחמד עם מיטת אפיריון ושירותים ומקלחת צמודים. היה גם חדר נוסף, סלון, עם טלוויזיה, מקרר, קומקום וקפה. האירוח כולל ארוחת בוקר.

חצר חווה חצר חווה
מיטת אפיריון חדר אורחים

יום הטיול השני

טיול בפארק אוטווי – Otway Park

בבוקר חיכתה לנו ארוחת בוקר עשירה שאותה הכין עבורנו בן זוגה של קרן.
לאחר מכן יצאנו לדרך לכיוון יערות פארק Otway אל Otway Fly Top Tree Walk . באתר זה ישנו מסלול הליכה בגובה צמרות העצים. בנו שם גשרים מתכתיים באורך של 600 מטרים ובגובה של 25 מטרים מעל הקרקע ובנוסף ישנו מגדל גבוה יותר באמצע המסלול המגיע לחלק העליון של צמרות העצים הגבוהים.
זהו אתר בבעלות פרטית. העליה למסלול מתונה ועל הגשרים מרגישים מעט טילטולים תוך כדי הליכה, המסלול נותן את התחושה של הגבהים שבהם הציפורים עפות בין העצים, למטה רואים גם נחל קטן שזורם בין העצים.

יערות פארק  Otway Fly Top Tree Walk יערות פארק  Otway Fly Top Tree Walk

ביער ישנו גם מסלול בעקבות חיות פרה-היסטוריות, אטרקטיבי במיוחד לילדים, שבו רואים בין העצים מספר דינוזאורים בגדלים וצורות שונות אשר ממוקמים בסביבה דומה לזו שהיתה להם בעבר ביער הגשם.

פסל דינוזאור פסלי דינוזאורים

התחנה הבאה היתה Beech Forest  נקודת המוצא לטיול למפלי Beaucamp. אל המפלים מוביל שביל הליכה בן כשעה הלוך ושוב, היורד די בתלילות (ועלייה בחזרה כמובן) ברמת קושי בינונית. המסלול עובר בתוך יער גשם של אזור קריר ומאופיין בשרכים הדומים לאלו שיש ביערות הגשם של ניו זילנד.

בחלק מהמסלול הולכים לאורך נחל המתפתל לו בין העצים. לקראת סוף השביל ישנן מדרגות המובילות לנקודת תצפית על המפל מהצד. סטינו קצת מהשביל לפני המפל וירדנו לכיוון הנחל כדי לראות את מלוא יופיו של המפל מהחזית.

מפלי Beaucamp

מהמפל ממשיכים לכיוון אפולו ביי בכביש מאוד מפותל. ברחובה הראשי של אפולו ביי ליד מרכז המבקרים מוצבים מספר פסלי עץ יפים, שונים מאוד בצורתם מאלו שבגילונג, אשר קישטו את צידי הרחוב.

פסלי עץ בעיירה אפולו ביי   פסלי עץ בעיירה אפולו ביי

כדאי לאכול כאן צהריים ולבקר במרכז המבקרים.

היעד הבא הוא המגדלור המפורסם של Otway. מגיעים אליו בסטייה של מספר קילומטרים מהכביש הראשי. הכניסה בתשלום וכוללת סיור עצמאי במתחם ההיסטורי הכולל תחנת טלגרף עתיקה, מבני שירות עתיקים ועלייה לראש המגדלור.

המגדלור המפורסם של Otway  מבני שירות של המגדלור המפורסם של Otway

במגדלור יש מדריך שמסביר בקיצור רב על פעולת המגדלור, האתר נסגר ב- 17:00.
המגדלור לא פעיל כיום ומחליף אותו מגדלור חדש קטן יותר לידו עם ציוד אלקטרוני חדיש.
מהמגדלור יוצאים לכיוון הכביש הראשי. באזור זה ידוע שיש קואלות על האקליפטוסים שמצידי הכביש. ראינו אחת מהן אתמול בלילה על הכביש וכעת חיפשנו אותן על העצים תוך כדי נסיעה, ואכן ראינו אחת ועצרנו לידה. התבוננו היטב מסביב ומצאנו עוד ארבע נוספות יושבות על צמרות העצים, חלקן אוכלות עלים של עצי אקליפטוס וחלקן נחות או ישנות.

קואלה על עץ קואלה על עץ

המשכנו בדרכנו לכיוון החוף כדי להספיק ולהגיע אל הצוקים היפים של 12 השליחים לפני החשיכה. הגענו אליהם מעט אחרי השקיעה כשעדיין היה מעט אור. המראה שלהם ליד הצוקים של החוף עצמו היה מדהים ביופיו.

הצוקים של 12 השליחים הצוקים של 12 השליחים

טיילנו שם לאורך המצוק עד שהיה חושך מוחלט ואז נסענו חזרה לכיוון הבית ששכרנו בחווה. בדרך עצרנו לאכול ארוחת ערב בפורט קמפבל במסעדה שנקראת Waves עליה המליצו בעלי החווה. המסעדה (המוצלחת!) הינה חלק ממלון בוטיק בעל אותו שם.

יום הטיול השלישי

טיול בחלק המערבי של ה- Great Ocean Road

זהו החלק היפה ביותר של ה- Great Ocean Road. נקודה ראשונה במסלול היתה Children's Cove הנמצאת מעט מערבית לנירנדה. זהו מפרץ עם צוקים משני צידיו ובמרכזו חוף חולי נעים אשר מתאים מאוד לשחייה בקיץ.

Children's Cove

מנקודה זו חזרנו מזרחה לכיוון Bay of Islands. במפרץ זה איים רבים בעלי קירות אנכיים בגדלים שונים והחוף צוקי ומפורץ. במקום נקודות תצפית ממספר זויות על הצוקים המרשימים.

מפרץ האיים Bay of Islands

ממשיכים מזרחה על כביש החוף ומגיעים ל- Bay of Martyrs (מפרץ הקדושים). במקום זה טבעה ב- 1908 מפרשית גדולה בת 2000 טון שנשאה מטען יקר בדרכה מניו יורק למלבורן ועלתה פה על שרטון בעת ששרר ערפל. אנשי צוותה והנוסעים חולצו בשלום ע"י סירות.

Bay of Martyrs מפרץ הקדושים

בחוף זה ישנו גם מסלול הליכה בין הצמחייה המגוונת שיש במקום. היות ובספטמבר זו תקופת האביב באוסטרליה (עולם הפוך...) רואים פריחה יפה, ובכלל, בהרבה מקומות לאורך החוף יש ריחות נעימים של פרחים.

פרחים בBay of Martyrs מפרץ הקדושים פרחים בBay of Martyrs מפרץ הקדושים
צמחייה במפרץ

מזרחית יותר למפרץ זה ישנו מקום שנקרא Grotto (מערה). כאן כוחות הטבע פעלו יחדיו משני כיוונים כדי לעצב את פני האדמה. מצד אחד גלי הים חפרו והמיסו את היבשה, ומצד שני מי הגשמים חצבו באדמה ויחד יצרו מין מערה עם בריכה וקשת מעליה. ניתן לרדת במדרגות עד לפתח המערה.

Grotto מערה

אח"כ מגיעים לתצפית נוספת על קשת מרשימה בים ששמה כמובן : The Arch.

קשת על החוף The Arch

התחנה הבאה לונדון ברידג'. זוהי לשון יבשה שהיתה מחוברת פעם ליבשת והתמוטטה ונראתה כמו גשר עם שתי קשתות ומכאן שמה.

לונדון ברידג'

פעם המטיילים יכלו לטייל על הגשר עד לקצה הלשון. לפני פחות מעשרים שנה התמוטטה הקשת הקרובה ליבשה ולמרבה המזל איש לא נפגע אך שני מטיילים המומים נלכדו על האי שנוצר. הם חולצו משם ע"י מסוק. בכל נקודות התצפית יש אזהרות שהמצוקים לא יציבים ואין לסטות מהשבילים המסומנים. כמובן שיש גם סכנה של נפילה לתהום אם סוטים מהשבילים.

מכאן ממשיכים לכיוון פורט קמפבל ולפני שמגיעים אליה יש נקודת תצפית על העיירה ועל המזח שלה אשר ממנו יוצאים סיורי שייט אל מצוקי 12 השליחים:

העיירה פורט קמפבל

המקום הבא שמסומן בדרך כנקודת תצפית נקרא Loch Ard על שם ספינה שטבעה שם. בכלל לכל אורך החופים טבעו ספינות רבות שעלו בשעת ערפל או לילה על אחד מהשרטונות הרבים שיש.
בחוף זה כדאי לרדת בשביל המוביל לתחתית הצוקים אל חוף חולי נעים.

חוף Loch Ard

המקום בנוי בצורת מפרץ צר וארוך אשר משני צדדיו צוקים אנכיים. בחוף היפה הזה ישנה מערה גדולה שבתקרתה נטיפים.

מערה בחוף Loch Ard
חוף Loch Ard חוף Loch Ard

עולים חזרה לראש המצוק והולכים לאורך לשון היבשה עד הקצה שלה משם נשקף הנוף היפה של המפרץ  וגם רואים את מצוקי קו החוף עם קשתות שהטבע בנה.

נופי מצוקים קשתות בים

הנקודה האחרונה במסלול היום לאורך החוף היא צוקי 12 השליחים אשר בעצם הינם 7 בלבד כי הטבע הספיק להרוס כבר חמישה מהם. הצוקים מרשימים ויפים, בגדלים וצורות שונות ובשעת צהריים זו הם נראים שונה מאשר סמוך לשקיעה. יש במקום שביל הליכה לאורך המצוק כדי להתבונן בצוקים ובקוו החוף מנקודות שונות.

צוקי 12 השליחים

ליד האתר יש שני מקומות שבהם מציעים סיורים בהליקופטר מעל לקוו החוף המרשים. המחירים נעו מ- 100 דולר אוסטרלי לעשר דקות ועד 240 דולר ל- 35 דקות, טיול די יקר.

מכאן חוזרים לכיוון פורט קמפבל, אכלנו שם שוב במסעדת Waves  והמשכנו צפונה לטימבון שם יש חווה שמייצרים ומוכרים בה גבינות המופקות מחלב של בעלי חיים הניזונים ממזון המגודל בשיטות אורגניות ללא כימיקלים. שם החווה: מלכודת עכברים – Mouse Trap. טעמנו מספר סוגי גבינות ובחרנו לקנות שתיים שמצאו חן בעיננו.

חווה

מכאן המשכנו לכיוון מלבורן אליה הגענו ב- 18:30 (כשלוש שעות נסיעה). הדרך היתה דו נתיבית אך התנועה היתה בה דלה ולכן לא התעכבנו אלא רק כאשר התקרבנו למלבורן שם החלה התנועה להיות איטית.

לכתבה על מלבורן לחצו כאן.

חסכו כסף וזמן, קבלו תכנון טיול מפורט ע"י סיגלית בר בעלת האתר ומחברת 5 מדריכי טיולים